lördag 1 mars 2008

Mars månad!

Mars månad är en bra månad att köpa aktier i! Precis som januari, februari, april, maj, juni, juli, augusti, september, oktober, november och december.

Väldigt många som jag har pratat med eller på annat sätt observerat, agerar på aktiemarknaden utefter principer. Jag är väl även i viss mån en sådan, även om jag tycker mina principer överlag är lite mer "rimliga" så att säga. Dessa principer kan handla om att aldrig ha aktier över helgen, att bara köpa aktier som har gått upp den senaste veckan, att bara köpa aktier som gått ned den senaste veckan, att alltid sälja om aktierna gått upp mer än 10% eller att alltid sälja när aktierna har gått ned 10%.

För mig är mycket av det här agerandet helt oförklarligt.

Ifall du hade ett litet hus i Stockholmstrakten, men nyligen fått ett arv som gjorde att du nu hade råd till ett nytt och större hus, vilket din familj behöver, skulle du då resonera så här:

- "Priserna i Stockholmsområdet har gått upp den senaste tiden, jag tror jag väntar tills en liten rekyl nedåt!"
- "Yes! Vi hittade drömhuset med precis allt vi ville ha, och det till ett väldigt lågt pris p.g.a. att säljaren behöver komma loss snabbt. Vad synd att det är april - jag har hört att man inte ska köpa sina hus i april - det är bäst att vi väntar till semestern. Priserna borde vara lägre då."
- "Yikes, jag vågar definitivt inte vara exponerad mot den svängiga bostadsmarknaden över helgen."
- "Det här området har aldrig varit populärt. De har i och för sig gjort stora upprustningar i samhället, men det är ju fortfarande inte ett historiskt populärt område. Även om huset och området har precis allt vad vi önskar, vill jag inte riskera att bo i ett hus som ligger i ett impopulärt område. Tänk om huset är värdelöst när jag säljer det?"

Förmodligen inte, eller hur?

Fortfarande är det i sådana ordalag väldigt många resonerar på börsen. I mina ögon är fastighetsmarknaden och börsmarknaden i mångt och mycket väldigt lika - med den avgörande skillnaden är att fastighetsmarknaden inte stänger på helgen, och inte heller ständigt quotar prisförändringar. Trots att du, om du vill, kan köpa eller sälja en fastighet i princip närsomhelst, är det ingen som efterfrågar day-to-day uppdateringar av vad köpare är beredda att betala för ens hus. Folk bryr sig inte, och förmodligen tycker de flesta att det är rätt löjligt att försöka mäta prisskillnader på sådana korta intervall.

Här över till ett i mina ögon väldigt intressant fenomen.

Ifall huset istället vore ett hyreshus, som ägdas av ett noterat bolag och i detta noterade bolag var det enda hyreshuset, så hade vi från dag till dag och minut till minut kunnat se hur aktiemarknaden värderade hyreshuset och dess intjäningsförmåga. Och eftersom det noterade bolaget är verksamt inom fastighetssektorn, finns det en rätt stor sannolikhet att företaget under den senaste tiden hade straffats p.g.a. att subprime i USA har höjt priset på risk. Det spelar tydligen ingen roll för aktiemarknaden att hyrorna och driftsöverskottet för hyreshuset är PRECIS detsamma, (alla lång antar vi är bundna).

Då är frågan. Om vi alla är överens om att det här bolaget inte påverkas av subprime eller någon sorts likviditetskris, och dessutom driftöverskottet är detsamma som tidigare - blir bolaget, alltså den noterade fastighetsaktien, mer eller mindre köpvärd efter att kursen har gått ner med 50%?

Mitt svar är mer köpvärd.

Om du har ett innehav i bolaget, finns det då någon anledning att sätta en stop loss, så att du säljer bolaget om det går ner ytterliggare 10%?

Mitt svar är nej. Ingenting har förändrats, förutom att bolaget i fråga har blivit ännu mer köpvärt.

Jag vet inte hur det är med er. Men högst personligen skulle jag känna mig rätt ... "obegåvad" ... ifall jag köpte huset privat, och sedan paniksålde det för 45% av det jag betalade för huset, bara några månader efter mitt köp, trots att ingenting har förändrats gällande mina hyresnivåer eller mitt driftöverskott. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara en bra affär att låta andras panik i andra länder gällande helt andra hus, styra vad jag måste göra med mitt hus.

Men vad kan vi som försöker att inte drabbas av panik då utnyttja? Jo. Ifall det finns en desperat man där ute, som av någon anledning säljer sitt hyreshus eller sina aktier till 45% av vad han själv betalade för 6 månader sen, då finns det definitivt möjligheter att han i det läget agerar i panik, och säljer tillgångarna för mindre än vad de egentligen är värda. Det finns ingen garanti att han säljer dem för mindre än vad de är värda - men vi kan krasst konstatera att sannolikheten att göra bra affärer i panikslagna och utbombade marknader är större än i upphaussade marknader, och det är därför vi borde vara som mest vaksamma när alla andra panikar.

"Be greedy when others are fearful and fearful when others are greedy" - Warren Buffet.

Han har ju trots allt byggt upp några hundra miljarder från noll, och det endast med investeringar, så han borde ju veta vad han snackar om.

Och om någon därute är oroad för amerikansk subprime och vill sälja sitt nyköpta hyreshus för 45% av vad ni betalade för det 6 månader sen: hör av er, så kanske jag kan hjälpa er ur er finansiella oro. ;)

Mvh David

Inga kommentarer: