fredag 13 januari 2017

Lärdom 2 - Gör en investeringsplan

Jag var lyckosam nog att i tidig ålder hitta ett välbetalt och flexibelt jobb, vilket gjorda att jag under långa perioder har kunnat sätta in stora pengar på börsen genom att koncentrera mig på mina intäkter snarare än mina utgifter. Detta stämmer kanske överens för vissa av er som läser, men för den stora merparten är det snarare kostnaderna som ska kontrolleras för att bli framgångsrik över tid som investerare.

Jag ser framgångsrik investering som en process med vilken en person med hjälp av en noga åtföljd plan, ger sig själv bästa möjliga chanser att uppnå sitt investeringsmål. Tidigt i min aktiekarriär formulerade jag en plan för hur jag över tid skulle kunna bli en framgångsrik investerare. Under tiden jag investerat har jag under olika faser fokuserat på följande:
  1. Spara och investera pengar.
  2. Utveckla min investeringskunskap.
  3. Över tid slå det utdelningsjusterade börsindexet SIX PRX med mer än 5% per år.
  4. Kunna leva en komfortabel livsstil med hjälp av mina förvaltade pengar.
Som nybörjare hade jag ett totalt fokus på punkt 1. Jag gillade att spara och lägga undan pengar redan som barn, bad om att få pengar istället för glass när jag var på stranden som barn, och gjorde såväl hushållssysslor som pantade burkar för att kunna sätta in mer pengar i aktiefonder. Vid det tillfället hade jag knappast någon bra koll alls, av naturliga skäl, men över tid övergick mitt fokus till punkt 2. När jag började utveckla min investeringskunskap och lärde mig allt mer,  möjliggjordes målsättning 3. I takt med att jag fått mer pengar så har mitt fokus på punkt 1 blivit mindre viktigt.

Jag förstår ifall konceptet att göra upp en investeringsplan kan låta såväl krystat och märkligt, men låt mig över nästkommande inlägg ge er ett par goda argument som fått mig alltmer övertygad om att det är den definitiva vägen att gå för att nå framgång.

Nästa inlägg kommer fokusera på det första målet i min investeringsplan, att "Spara och investera pengar".

Tills dess vill jag önska er en trevlig fredag, och en trevlig helg!

David

Inga kommentarer: